25 Haziran 2011 Cumartesi

Creed - Neroli Sauvage (1994)

"bana sorulsa seçeceğim turunçgil parfümü bu parfümdür.. "



Neroli Sauvage, çeşitli ortamlarda Creed' in adı çok fazla geçip, üzerinde çok fazla konuşulmayan, ama buna nazaran oldukça başarılı olan çok hafif bir turunçgil parfümü. Neroli; acı portakal dediğimiz turunçgil türünün, çiçeklerinden elde edilen bir yağ türü. Genelde sözlüklerde portakal yağı olarak da adlandırılıyor. Fakat portakal yağı ile neroli yağı farklı esanslar.

Neroli yağının elde edildiği portakal çiçeği

Yazılarımda neroli yağı ya da neroli tabirini görürseniz bundan bahsettiğimi bilin. 94 çıkışlı parfüm, klasik bir turunçgil kokusu.

Neroli Sauvage' ın harmanı:

üstte: bergamut, acı portakal, greyfurt, limon, verbana otu
ortada: portakal çiçeği
altta: amber, sandal ağacı

notalarından oluşuyor. Sade ve basit bir harman. Zaten turunçgil parfümleri genelde son derece basit harmanlara sahip oluyor. Harman çok iyi. Notaları tek tek, doğal ve taze olarak alıyorsunuz. Sanki yeni sıkılmış gibi. Hiç bir sentetiklik yok. Tüm notalar arası denge de çok iyi ayarlanmış, birbirlerinin önüne geçmiyorlar. Parfüm ne saldırgan, ne de çok sönük ama çoğu turunçgil kokusu gibi tene yakın kalıyor. Bunun dışında minimalist harmanına dair söylenebilecek çok fazla bir şey yok.


Kokusuna gelmeden önce neroli sauvage' in kalıcılığına değinmek istiyorum. Bildiğiniz gibi turunçgil kokuları, doğaları gereği az kalıcı olurlar. Bu; parfüm dünyasındaki en uçucu esansların turunçgil notaları olmasından kaynaklıdır. Yani doğal turunçgil harmanlı parfümünüzün, aromatik ya da oryantal harmanlı başka bir parfümünüz kadar kalıcı olması mümkün değildir. Tahmin edebileceğiniz üzere neroli sauvage' da da durum aynı. Harmanının büyük bir kısmını turunçgil esansları oluşturuyor ve bundan dolayı kalıcılığı en fazla vasat denilebilecek bir seviyede. Bir başka platformda parfüm için önceki incelememde 

"kalıcı olsaydı favorilerimden biri olabilirdi ama, şişesi 300 lira olan bir parfümün gün boyu arada bir tazelenmeye ihtiyaç duyması utanılacak bir şey." 

yorumunu yaparak incelemeyi bitirmiştim. Ancak aradan bir süre geçtikten sonra bir düzeltme yaptım. Orada şöyle yazmıştım:

"arkadaşlar böyle demişim ama hala kokusunu çok özlüyorum. Cidden çok iyi kokan bir koku. Aradan geçen bu kadar zamandan sonra git ve bdp dahil tüm creed' ler arasında kokusunu en çok özlediğim creed parfümü olmaya başladı. Dolayısıyla parası olan alsın, tazeleyip kullansın diyorum. Bu tazelik kolay bulunmuyor."

Evet, neroli sauvage çok az parfümün yapabildiği bir şeyi yapmıştı; kendini özletmek. 300' den fazla parfüm kullandım, bana bu hissiyatı yasatabilen parfümler 2 ya da 3 tanedir. Fazla seçici, mükemmeliyetçi bir yapıya sahibim, dolayısıyla pek çok insanın kolayca beğendiği, favorileri olarak gördükleri şeyleri çok basit ya da başarısız görebilen bir yapıya sahibim. Dolayısyla neroli sauvage gerçekten iyi iş çıkardı. Tüm o kalıcılık problemine rağmen, taze turunçgil kokusu çok başarılı. 

Şimdi kokusuna gelelim. Neroli sauvage git' in biraz daha portakala odaklanmış hali gibi kokuyor. Fresh tarzda, tertemiz, doğal portakal çiçeği kokusuna sahip. Özellikle ilk açılış "oh mis gibi" dedirtiyor. Taze turunçgil bombardımanı. Sonrasında ferah odunsu notalar duyulabilse de özünde fresh bir turunçgil kokusu şeklinde kalmaya devam ediyor. Amber varla yok arası, dengeleyici olarak kullanılmış. Turunçgiller çiğ ya da ekşi değil. Daha olgun, tatlımsı yapılı. Davidoff Cool Water' ı da bazen çok hafif andırıyor. Ki zaten bildiğiniz gibi git neredeyse bir cool water klonu. Finalde, kimsenin kokusuna kötü diyeceğini zannetmiyorum.


Özetle; kalıcılık kusuruna rağmen çok başarılı bir turunçgil kokusu. Bana sorulsa seçeceğim turunçgil parfümü bu parfümdür. Belki sofistike, olgun ya da centilmen kokusu karakterinde olmayabilir, ancak bu parfümdeki taze turunçgil kokusu benim için rakipsiz.

Fark edilirlik ortalamanın biraz altı. Çok sönük değil ama biraz tene yakın. Kalıcılık kötü. Sık sık tazeleme gerektirecektir. Uygun yaş grubu 16 ve üzeri. Her mevsim ve her saatte kullanılabilir. Canlı ve temiz yapısıyla neşe verecek, canlandırcı bir parfüm. Ben bu parfümü kuvvet sorunlarından dolayı, bir turunçgil parfümü arayanlara değil de, arada sırada koleksiyonundan çıkarıp, kendisi için sıkıp, kendi kendine sürekli bileğini koklayan, kokuyla mest olmayı seven bencil parfüm hastaları için şiddetle öneriyorum. Benim de içerisinde bulunduğum bu hastalıklı gruptansanız kaçırmayın derim. Bunun dışında kalan tüm sağlıklı parfüm kullanıcıları çok güzel doğal kokusuna rağmen, ancak bir edc kuvvetinde olabilen, sade bir turunçgil kokusu alacaklarını bilerek hareket etmeliler.

4 yorum:

  1. portakal yağı demek yanlış, çünkü portakal yağı diye bir şey zaten var, ve o bu değil. preslenmiş portakal kabuğu yağıdır portakal yağı.

    neroli yağını portakal yağı diye senden başka adlandıran varsa, onlara da ilet bunu.
    zorda kalırsanız portakal çiçeği yağı deyin. üşenmeyin

    YanıtlaSil
  2. Zaten doğrudan portakal yağı olmadığını belirttim. Bir acı portakal türünün çiçeklerinden elde edilen bir yağ türevi neroli yağı. Ancak her incelemede böyle açıklama şansım yok, en iyisi neroli yağı şeklinde bırakmak olacak sanırım. Zaten ileriki dönemlerde notaların tanımları ile ilgili ek bir bölüm daha olacak.

    YanıtlaSil
  3. Neroli yağı olarak bırakmak isabet olur. Şu haliyle "Genelde kısaca portakal yağı olarak da adlandırılıyor." kısmı hem gereksiz hem de yanlış bilgi. Benim temelde buna itirazım var. Herhalde değiştirirsin sanıyorum.

    Ayrıca ek olarak, portakal çiçeği esansı, turunçgil / citrus değildir. Çiçeksi/floraldır. Mesela fleur du male'deki delicesine ağır gelen koku da nerolidir. L'occitane ın var nerolisi bi tane. Oradan da tek notayı az çok öğrenebilirsin. Neroli freshtir gibi bir izlenim oluşturuyor yorumun bu hali. Bu da doğru değil.

    YanıtlaSil
  4. Merhaba, sözlüklere bakarsanız neroli' nin çoğunlukla portakal yağı olarak geçtiğini görürsünüz. Bunu kastediyorum. Portakal yağı ve neroli yağı farklı şeyler evet, ancak pek çok insan bu ayrımı bilmiyor ve sözlükten baktığında portakal yağı ile karşılaşıyor, dolayısıyla bunu belirtmeyi uygun gördüm, o ince paragrafı okuyan ayrımı yapabilecektir. Yine de ufak bir düzenleme yaptım.

    İkinci olarak neroli değil, neroli sauvage bir turunçgil parfümü. Harmanının büyük çoğunluğu turunçgil notalarından oluşmakta. Yazımda neroli yağına doğrudan turunçgil esansıdır dediğim bir noktayı göremedim. Ben yazıyı okuduğumda neroliye odaklanılmış olduğunu görmüyorum, turunçgil notalarının getirdiği hafiflikten bahsediliyor.

    YanıtlaSil